• Kontrast strony

12 marca w sali obrad Rady Powiatu Krapkowickiego odbyło się spotkanie w ramach projektu pn. „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie”. Tym razem hasło przewodnie brzmiało: „Zawodowy sukces w kontekście uczenia się przez całe życie”, a wśród zaproszonych prelegentów byli m.in. pani Agnieszka Wojtal – ekspert do spraw sieciowania środowisk branżowych Instytutu Badań Edukacyjnych, pani Ewa Frołow – pedagożka, mediatorka, coach oraz badaczka edukacji, a także pan prof. Tomasz Sobierajski – m.in. wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego oraz kierownik Ośrodka Badań Socjomedycznych. Oprócz wspomnianych wcześniej osób w spotkaniu wzięli również udział Wicemarszałek Województwa Opolskiego pani Zuzanna Donath-Kasiura, Wicestarosta Krapkowicki pani Sabina Gorzkulla, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu pan Maciej Kalski, Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Krapkowicach pani Anita Spałek, Zastępca Dyrektora tegoż urzędu pani Katarzyna Dżugaj-Wolny, Dyrektor Handlowy w spółce IBF Graphica S.A. pan Adam Golon, a także lokalni przedsiębiorcy, dyrektorzy szkół, doradcy zawodowi oraz inne osoby, których praca związana jest z kształceniem młodzieży czy też z rynkiem pracy. Opolską Wojewódzką Komendę jako słuchacza prezentowali: doradcy zawodowi z Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej oraz pośrednik pracy z Młodzieżowego Biura Pracy w Opolu.

Po przywitaniu wszystkich zebranych głos zabrała pani Zuzanna Donath-Kasiura, która zwróciła szczególną uwagę na współczesną rolę szkoły, a mianowicie na fakt, iż dzisiejszy system edukacji powinien być ukierunkowany nie tylko na wiedzę teoretyczną, ale również na umiejętności praktyczne. Po niej głos zabrał pan Maciej Kalski, który w kilku słowach opowiedział m.in. o projekcie, którego zamysłem jest skupienie się w szczególności na osobach biernych zawodowo. Następnie odbył się zaplanowany wykład oraz panel dyskusyjny.

Jako pierwsza głos zabrała pani Agnieszka Wojtal, której temat wykładu nosił tytuł „Jak ZSK może ułatwić przekwalifikowanie się i znalezienie nowej pracy?”. Podczas swojego wystąpienia przekazała czym jest Zintegrowany System Kwalifikacji oraz w jaki sposób może przyczynić się do zmian w naszym życiu zawodowym, które niejednokrotnie są związane z postępem, ale również i kryzysem gospodarczym. Przybliżyła również ideę Lifelong Learning (LLL). Omówiła zasady jej polityki, ścieżki uczenia się, czyli edukację formalną, pozaformalną i nieformalną. Poruszyła również temat zagadnienia związanego z walidacją kompetencjami i kwalifikacjami, a także przybliżyła zebranym czym jest Europejska Rama Kwalifikacji.

W nawiązaniu do słów o postępie, kolejne wystąpienie odbyło się poprzez łącza internetowe. Tym razem temat prelekcji brzmiał „Jaka jest rola pracodawcy w Lifelong Learning?”. Pani Ewa Frołow jako promotorka idei uczenia podkreśliła zalety tegoż zjawiska. Uświadomiła zebranym, iż w lifelong learning chodzi o sposób myślenia, a uczenie odnosi się do każdej działalności, która przyczynia się do pozyskania nowych umiejętności czy też wiedzy. Podkreśliła również ważność umiejętności efektywnego uczenia się, które jest kompetencją przyszłości. W bardzo obrazowy sposób przedstawiła jak rynek pracy weryfikuje pracowników porównując go do jadącego pociągu, którego jesteśmy pasażerami. Aby móc kontynuować podróż potrzebujemy odpowiedniego biletu, którym są nasze umiejętności i kwalifikacje, bez nich niestety będziemy musieli wysiąść na najbliższej stacji, a co za tym idzie wypadamy z rynku pracy i aby znów móc na niego wrócić potrzebujemy kolejny bilet, umożliwiający nam tą swoistą podróż. Prelegentka podpowiedziała również zebranym przedstawicielom firm w jaki sposób mogą wspierać ideę uczenia się przez całe życie swoich pracowników. Jako rozwiązania podała m.in. programy i szkolenia, finansowanie edukacji, wprowadzanie elastycznego modelu pracy itp. Na koniec swoje wystąpienie podsumowała następującym zdaniem: „Umiejętności są walutą XXI wieku”.

Jako ostatni swój wykład wygłosił profesor Tomasz Sobierajski. Temat jego wystąpienia nosił tytuł: „Co to jest sukces zawodowy, jak jest definiowany przez różne grupy społeczne i poszczególne pokolenia?”. Na wstępie została zwrócona uwaga na nierówności edukacyjne, które powodują, iż dostęp do nauki w pewnych obszarach społeczeństwa bywa utrudniony, a co za tym idzie powoduje nierówne szanse już na starcie. Pan profesor podkreślił, iż powinniśmy zająć się tym zagadnieniem i wdrożyć skuteczne działania, które doprowadzą do zniwelowania tych nierówności. Przedstawił również korzyści płynące z wykształcenia oraz podkreślił jak ważne jest kilkutorowe uczenie, które jest bardzo przydatne zważywszy na fakt bardzo szybko postępujących zmian. Pan Tomasz jest twórcą idei „Archipelagu Wysp”. W skrócie polega ona na tym, iż poprzez zdobywanie nowych umiejętności tworzymy sobie tak zwane wyspy, pomiędzy którymi możemy się przemieszczać i elastycznie dostosowywać do zmieniających warunków na rynku pracy. Sens tworzenia „Archipelagu Wysp” najbardziej widoczny jest na przykładzie pandemii, która zmusiła wielu pracowników do zmiany pracy. Jako przykład można tu podać pracownika branży gastronomicznej, której działalność w dużej mierze została ograniczona. Dzięki posiadanym uprawnieniom na wózek widłowy ów pracownik mógł przenieść się do pracy w magazynie, czyli w obrazowy sposób to przedstawiając przeprowadził się z jednej wyspy, która w danej chwili została zalana na drugą wyspę. Podczas swojej prelekcji pan profesor nawiązał również do tematu międzypokoleniowości w pracy i korzyści jakie mogą z tego płynąć oraz trendów w edukacji i pracy. Podkreślił również jak ważne są kompetencje społeczne.

collage

Na przysłowiowy deser przewidziany został panel dyskusyjny, podczas którego dyskutowano o tym jakich pracowników poszukują pracodawcy oraz jakie cechy są pożądane u pracodawców. Podczas rozmowy podkreślono fakt, iż wielu pracodawców po rozmowach kwalifikacyjnych czy też po otrzymaniu dokumentów aplikacyjnych nie daje informacji zwrotnej kandydatom ubiegającym się o pracę, co bardzo często wpływa na nich deprymująco. Pracodawcy biorący udział w panelu zwrócili natomiast uwagę, że w obecnych czasach istotnym jest dla nich chęć kandydata do pracy, jego zaangażowanie i motywacja, a także różnorodna aktywność np. sportowa. Kwalifikacje schodzą na drugi plan, gdyż w wielu branżach po prostu brakuje pracowników i pracodawcy bardzo chętnie szkolą nowozatrudnione osoby, czym wpisują się w wspieranie idei lifelong learning. Ważne jest, aby przyszły pracownik po prostu chciał uczyć się nowych rzeczy. Ponadto poruszono również zagadnienie, o którym wspomniał wcześniej profesor Tomasz Sobierajski, a mianowicie międzypokoleniowość w miejscu pracy. Pracodawcy z bólem stwierdzili, że w wielu przypadkach młodzi pracownicy są oporni na korzystanie z wiedzy osób bardziej doświadczonych. Poruszono również temat migracji zarobkowej, która na wielu obszarach w Polsce przyczynia się do tego, iż brakuje rąk do pracy. Aby zapobiec różnym niedogodnościom związanym z poruszanymi kwestiami podkreślono jak ważna jest współpraca szkół z przedsiębiorcami, dzięki której młodzi ludzie już na etapie edukacji poznają lokalnych pracodawców, a pracodawcy potencjalnych pracowników. Dzięki temu „oswajaniu się” uzyskujemy większą szansę na satysfakcjonujące obie strony dopasowanie pracodawcy z pracownikiem.

W dzisiejszych czasach, w których konsumpcjonizm bardzo często zaślepia istotne wartości, warto przypomnieć sobie słowa polskiego pianisty i kompozytora, a także działacza niepodległościowego, męża stanu i polityki Ignacego Paderewskiego: „Wiedza jest jedyną rzeczą, która wzbogaca, a której nikt nie może nikomu odebrać”. Podążając za tą myślą propagujmy, ale również sami stosujmy ideę uczenia się przez całe życie, gdyż dzięki niej możemy zdobyć bardzo wartościowe bogactwo, które może się przyczynić do poprawy jakości naszego życia, zarówno w aspekcie psychologicznym jak i materialnym.

Katarzyna Krokosz, Anna Morawiec, Agnieszka Świeczka

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.